På varvet

Ett 222,5 meter långt fartyg kräver sina timmar. Nu har du en unik chans att följa arbetet på varvet från början till slut. Ta del av de senaste uppdateringarna och en hel del roliga kuriosa, som hur många liter målarfärg det går åt när Viking Glory får sin rödvita dräkt.

Viking Glory gjorde det igen!

8 nov 2021 – Det andra sjöprovet gick lika galant som det första. Mer än en vecka till havs, och med närmare 300 anställda ombord lyckades Viking Glory plocka hem full pott även denna gång.

Under det andra sjöprovet kontrollerades att alla maskinsystem och framdrivning fungerade som tänkt med fokus på uthållighet. Samtidigt mättes ljudnivåer och vibrationer upp för att säkerställa att de uppfyller de högt uppställda kraven. Ungefär 200 personer ombord var involverade i de olika testerna, utöver kökspersonal och representanter från olika företag som granskade sina områden. Nu kvarstår bara en del varvsarbete samt finputsningar av hytter och publika utrymmen innan Viking Glory slutligen kan inta drottningtronen på Östersjön. Projektledare Kari Shao säger:

– Projektet närmar sig sitt slut. Vi har haft ett fantastiskt team och vi har jobbat jättebra ihop. Jag är glad att projektet börjar bli färdigt, men det känns lite vemodigt att teamet splittras. Jag kommer alltid att se tillbaka på den här tiden med glädje. En dröm vore att samla hela teamet på en kryssning med Viking Glory för att tillsammans njuta frukterna av allt hårt arbete.

Grattis Viking Glory – du klarade sjöprovet!

23 juni 2021 – Visst är hon vacker där hon glider fram på öppet hav för allra första gången. Under en sex dagar lång så kallad sea trial, den första av två, har man nu säkerställt att systemen ombord fungerar som de ska.

I dag återvände Viking Glory lyckligt till kajplatsen på varvet efter sin första färd på öppet hav. Ombord fanns närmare 200 passagerare, och själva syftet med resan var att inspektera att alla installerade system fungerade enligt strikta standarder och besiktningsspecifikationer.

Bland annat kontrollerades ABB:s Azipod ® framdrivningssystem, fartygets manövrerbarhet och nödutrustningar, som livbåtar och brandlarm. När de allmänna utrymmena är helt färdigställda kommer en andra sea trial att äga rum, bland annat för att mäta ljud och vibrationer.

– Viking Glory gjorde riktigt bra ifrån sig ute till havs. Att få bekräftat att allt fungerar enligt planerna efter åratal av hårt arbete är en fantastisk upplevelse. Vi har nu nått en viktig milstolpe och kan se fram emot en sista sea trial och att fartyget kommer i trafik i början av nästa år, säger projektledare Kari Granberg.

Viking Glory sjösätts

26 januari 2021 – Från torrdockan till kajen. Äntligen befinner sig flottans nykomling i sitt rätta element.

I och med sjösättningen har ännu en viktig milstolpe uppnåtts. Så här gick det till på varvet när Viking Glory bytte torrdockan mot en plats vid kajen och fick flyta för första gången. Ett stort steg för en stor båt – nu gläds vi åt att hon snart kommer att vara i trafik.

Senaste nytt från varvet

Just nu hamras och bankas det för fullt på varvet i Xiamen. Följ med bakom kulisserna och se ett av världens klimatsmartaste fartyg växa fram.

Arbetet med att bygga Viking Glory är i full gång

Med stenkoll på fartygsbygge

De här tre gentlemännen har mer koll än de allra flesta när det gäller fartygsbygge. John Clement och Kim Andersson (till vänster) jobbar för DNV GL som är specialist inom sjösäkerhet och miljöfrågor samarbetar tätt på varvet med Viking Lines projektchef Kari Granberg (till höger). Förutom Viking Lines Vikingar finns många nordiska samarbetspartners på plats vid varvet.

Nu ska tekniken på plats.

Bilden till vänster visar Viking Glorys bogpropellrar som lyfts på plats.

Till höger ser man då en av de 295 kubikmeter stora LNG-tankarna från Wärtsilä lyfts på plats. LNG-tankerna kommer rymma flytande naturgas och tankarna placeras till skillnad från Viking Grace inuti fartyget. Viking Grace var först med att installera LNG-tankar på passagerar fartyg då hon tog i trafik år 2013. På den tiden fanns det inte ännu bestämmelser om huruvida tankers kan placeras inom fartyget, och därför ligger hennes tankar uppe på akterdäck.

Fartygsbygge kan för en lekman liknas vid att bygga lego. Block efter block byggs först ihop vid sidan av själva dockan. Då blocket är klart lyfts det på plats precis som vid legobygge och bildar så småningom ett fullständigt fartyg.

Bilden till vänster visar då man startade produktionen och den första stålbiten tog form. Till höger ser man att ett så kallat Grand Block som sträcker sig hela vägen från dubbelbotten upp till däck 3.

Bilden visar hur långt bygget framskridit i januari 2020.

På bilden syns Senior Advisor Kaj Jansson och Viking Lines vd Jan Hanses.

Vikingar i Kina

För att leda arbetet och säkerställa kvaliteten har Viking Line ett team bestående av ett tjugotal Vikingar som jobbar vid det kinesiska varvet.

Byggnadsarbetet leds av projektchef Kari Granberg. På plats finns även ingenjörer och olika teamledare från Finland, Åland och Sverige. Som vanligt kommer säkerheten i första rummet. I teamet finns därför dedikerade medarbetare som övervakar frågor om hälsa, säkerhet och miljö och som ser till att säkerhetskraven uppfylls.

Nu börjar fartyget ta form på allvar. I den högtidliga kölsträckningsceremonin har man placerat ett tiotal lyckobringande mynt under Viking Glorys köl. En ny stjärna är född!

Ännu en viktig milstolpe i vårt nya skeppsbygge har nåtts. Tidigt på morgonen den 3 juni har ett tiotal euromynt och kinesiska yuanmynt i olika valörer placerats under Viking Glorys köl under den uråldriga kölsträckningsceremonin. Detta för att bringa lycka åt det nya fartyget, men också för att markera att det första byggnadsblocket nu är klart och att ett nytt fartyg sett dagens ljus.

Pressmeddelande

Tidslinje

2016
  • Intentionsavtal

    Den 23 november skrev man under ett intentionsavtal med XSI.

2017
  • Varvsavtal

    Den 5 april undertecknade Viking Line ett varvsavtal med Xiamen Shipbuilding Industry Co.

2018
  • Cutting of steel

    Den 3 september tryckte Jan Hanses, Viking Lines vd, på knappen för att starta byggandet av det nya fartyget Viking Glory.

2019
  • Namntävling

    22 500 förslag, 10 finalister, 30 000 röster och 1 vinnare. Viking Glory är namnet på Viking Lines nya fartyg.

  • Kölsträckning

    Den 5 april undertecknade Viking Line ett varvsavtal med Xiamen Shipbuilding Industry Co.

2021
  • Sjösättning

    Den 26 januari sjösattes hon på XSI:s varv i Xiamen, Kina.

Jungfruresa under år 2022

Namntävlingen

Det är inte varje dag man får chansen att döpa ett nytt fartyg. Vår namntävling blev en stor succé – totalt fick vi in över 50 000 röster!

Efter finalomgången stod Glory kvar som ensam segrare. Ett passande namn på ett fartyg som kommer att överglänsa det mest på Östersjön.

Malika är vår vinnare!

Vi vill tacka alla i Sverige, Finland och runt om i världen som engagerade sig i jakten på ett namn till vårt nya fartyg. Av 22 500 inkomna förslag valde vi ut tio stycken till final. När omröstningen var klar stod Glory kvar som segrare.

Totalt var det 464 personer som föreslog just namnet Glory, men Malika Djillali-Merzoug i Stockholm var allra snabbast. Bara en kort stund efter att tävlingen öppnats tidigt på morgonen den 3 april hade hon redan skickat in sitt bidrag. Enligt tävlingsreglerna är det därför Malika som vinner förstapris i Viking Lines namntävling 2019.

Vi fick en liten pratstund med Malika Djillali-Merzoug som är stolt och glad över vinsten.